TV værmelding fra Department of Climate Change and Meteorological Services (DCCMS) i Malawi med meteorolog Noel Banda .
Kommunikasjon
Å forbedre kommunikasjonspraksis og kapasiteten til NMHS-ene er en nøkkelfaktor for å bedre møte behovene til mennesker og institusjoner for god og nyttig værinformasjon. Et værvarsel har ikke oppfylt formålet før det har nådd og blir forstått av den tiltenkte målgruppen.
Teknisk kapasitetsbygging kompletteres derfor i økende grad med fokus på kommunikasjon og tjenestelevering. Vi bygger på samfunnsvitenskapelig ekspertise som spenner over forsknings- og operasjonsdomenet for utvikling og levering av værinformasjonstjenester. Teoretisk og metodisk ekspertise fra feltene vitenskapskommunikasjon, sosialpsykologi og menneskelig geografi er nyttig for å støtte meteorologisk praksis ved NHMSer for å oversette prognoser til nyttig og brukervennlig informasjon. I tillegg hjelper den omfattende ekspertisen rundt bruker-produsent-interaksjoner som omgir værtjenesten yr - i økende grad kapasitetsbyggingsaktivitetene til MET Norway med å bygge på førstehåndserfaring for å utvikle brukerorienterte resultater.
Å bygge kommunikasjonskapasitet er ideelt basert på en "first mile"-tilnærming som setter menneskene først. En første mile-tilnærming refererer ikke bare til sluttbrukere og samfunnsandeler/interessenter, men refererer også til rollen til menneskelige dimensjoner i prognose- og kommunikasjonspraksisen til NMHS-er. Dette betyr i praksis for eksempel at kommunikasjonskapasitetsbygging kan bidra til å nå spesifikke brukergrupper på en mer effektiv måte ved systematisk å velge nye kommunikasjonskanaler (som digital kommunikasjon). Et annet eksempel er sammen med meteorologene for lokale NMHS-er Kommunikasjon Å forbedre kommunikasjonspraksis og kapasiteten til NMHS-ene er en nøkkelfaktor for å bedre møte behovene til mennesker og institusjoner for brukbar, nyttig og utskiftbar værinformasjon.